مسئله جمع و تدوین قرآن از صدر اسلام تاکنون، میان مسلمانان معرکه آراء بوده و در کتب تفسیری و روایی معتبر شیعه و اهل سنت از این مبحث، سخن به میان آمده است.
اهمیت بررسی بحث مورد نظر به طور عام، از اینروست که برخی از افراد و گروهها، کیفیت جمعآوری قرآن را دستاویزی برای اثبات تحریف شدن مصحف قرار داده و از آن سوء استفاده کردهاند.
این مقاله با استفاده از شیوه توصیف و تحلیل، آرای علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی را در حوزه کیفیت و زمان جمعآوری مصحف شریف بررسی نموده است. نتایج این بازخوانی این است علامه در زمینه جمع و تدوین قرآن، بر جریان تاریخی همچون جمع قرآن توسط زید و به دستور ابوبکر استناد میکند و در مجموع، جمع قرآن را به نوعی در سه مرحله میدانند: 1. در زمان حیات پیامبر|؛ 2. بعد از رحلت حضرت و توسط امام علی×؛ 3. در دوران حکومت عثمان، ولی آیتالله جوادی با دلایلی اینگونه روایات و جریانات را رد مینماید و با ذکر این مرحله جمع قرآن را در عهد رسول خدا| عنوان میکند و دو مرحله دیگر را با توجیهات فراوانی، نمیپذیرد.
قره باقی, یگانه . (1397). بازخوانی کیفی و زمانی جمع و تدوین قرآن (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی). مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 97(2), 139-156.
MLA
قره باقی, یگانه . "بازخوانی کیفی و زمانی جمع و تدوین قرآن (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی)", مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 97, 2, 1397, 139-156.
HARVARD
قره باقی, یگانه. (1397). 'بازخوانی کیفی و زمانی جمع و تدوین قرآن (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی)', مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 97(2), pp. 139-156.
CHICAGO
یگانه قره باقی, "بازخوانی کیفی و زمانی جمع و تدوین قرآن (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی)," مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 97 2 (1397): 139-156,
VANCOUVER
قره باقی, یگانه. بازخوانی کیفی و زمانی جمع و تدوین قرآن (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی). مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1397; 97(2): 139-156.