چکیده آیتالله فاضل لنکرانی در کتاب مدخل التفسیر پس از آنکه دیدگاه مذهب امامیه را درباره تحریفناپذیری قرآن بیان میکند، به نقد محمود آلوسی (م/1270) مؤلف تفسیر روحالمعانی میپردازد که بهصراحت شیعه را به تحریف قرآن متهم ساخته است. آیتالله فاضل در سه محور ادعای آلوسی را نقد و ابطال کرده است: الف) چشمپوشی آلوسی درباره اجماع امامیه و محققان مذهب در تحریفناپذیری قرآن و نیز علاج آنان از روایات تحریفنما در مدارک شیعی، ب) ابطال ادعای آلوسی درباره اجماع اهلسنت بر عدم تحریف براساس معیارهای آلوسی، ج) ابطال نظریه نسخالتلاوة در علاج روایات تحریفنما در مدارک سنی و اثبات همسانی این نظریه با قول به تحریف. این مقاله کوشیده در هر کدام از این سه محور، دیدگاه آیتالله فاضل را غنا بخشد و با تکمیل، شرح، پاسخهای نقضی و... به گزافگوییهای آلوسی پایان دهد.
نجارزادگان, فتح الله و نجارزادگان, فاطمه . (1398). ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98(2), 7-33.
MLA
نجارزادگان, فتح الله , و نجارزادگان, فاطمه . "ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی", مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98, 2, 1398, 7-33.
HARVARD
نجارزادگان, فتح الله, نجارزادگان, فاطمه. (1398). 'ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی', مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98(2), pp. 7-33.
CHICAGO
فتح الله نجارزادگان و فاطمه نجارزادگان, "ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی," مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98 2 (1398): 7-33,
VANCOUVER
نجارزادگان, فتح الله, نجارزادگان, فاطمه. ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1398; 98(2): 7-33.