قرآن، حاکمیت مطلق بر تمام روایات و اندیشهها دارد. روایات دال بر تحریف نیز با قرآن و نص صریح معصومین در تضاد است و به ما دستور داده شده است از آنها اعراض کنیم، زیرا جعلی و باطلاند. تحریف به دو شکل معنوی و لفظی انجام میشود. تحریف معنوی به معنی تفسیر سخن برخلاف مقصود گوینده است و تحریف لفظی به معنای کموزیادکردن الفاظ است که به اتفاق آرا مسلمانان این نوع تحریف در قرآن تحقق نیافته است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی _ تطبیقی و به شیوه کتابخانهای با نقد سندی و متنی روایات تحریف از دیدگاه آیات عظام فاضل لنکرانی و جوادی آملی به اثبات جعلیبودن اینگونه روایات پرداخته است و این نتیجه حاصل گردید که روایات دال بر تحریف فاقد اتصال سندی معتبر بوده و از راویانی نقل شده که فاسدالمذهباند و از بعضی کتب مجهولالحال نقل شدهاند و روایاتی که عنوان تحریف در آنها اخذ شده، مقصود تفسیربهرأی کردن است و اضافات بیانشده در روایات، تبیین و تأویل آیات را میرساند و اختلاف قرائات ربطی به تحریف ندارد.
رضایی, ناهیدسادات . (1398). ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98(2), 131-147.
MLA
رضایی, ناهیدسادات . "ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف", مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98, 2, 1398, 131-147.
HARVARD
رضایی, ناهیدسادات. (1398). 'ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف', مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98(2), pp. 131-147.
CHICAGO
ناهیدسادات رضایی, "ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف," مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 98 2 (1398): 131-147,
VANCOUVER
رضایی, ناهیدسادات. ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1398; 98(2): 131-147.