1
دکتری رشته تفسیر تطبیقی جامعة المصطفی؟ص؟ العالمیه
2
طلبه سطح سوم حوزه علمیه قم
چکیده
زبان دین امروزه یکی از مسائل مطرح در مباحث فلسفه دین در غرب است که بیشتر متأثر از کاربردهای آن است: مثلاً وقتی گفته میشود خداوند با موسی تکلم کردند، آیا منظور این است که خداوند دارای جسم مادی است که با اندامهای نطق با موسی سخن گفت یا معنای دیگری مراد است؟ یعنی آیا زبان دین واقعنماست یا رازآلود ویا نمادین و... است؟ و بهتدریج وارد جهان اسلام نیز گردیده است؛ وزمزمه آن هر از گاهی از زبان برخی نویسندگان و روشنفکران شنیده میشود؛ و ما چون مسلمانیم و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است، بر آن شدیم تا ببینیم زبان دین ما که زبان قرآن کریم است در آثار، گفتار و نوشتجات امام خمینی؟ره؟ چگونه بازتاب یافته است. ازاینرو مقاله حاضر را به شکل تطبیقی بین نظریات فلیسوفان غرب در زمینه زبان دین و معتقدات حضرت امام خمینی؟ره؟ در مورد زبان قرآن در زمینههای مورد بحث هماهنگ با فیلسوفان غرب است یا با آنها تفاوت دارد؛ بنابراین دیدگاههای حضرت امام خمینی؟ره؟ را از آثار پراکنده و مختلفشان جمعآوری کردیم و این بحث را سامان دادیم و با قبول کاستیهای کار خود به این نتیجه رسیدیم که امام خمینی؟ره؟ چنانکه سادگی بیانش حاکی از ذوب در اسلام و معارف قرآن بود، به صورت خیلی روشن و چشمگیر در وادی فلسفه دین نیز ورود همهجانبه داشته و زبان دین ما یعنی قرآن را کاملاً واقعنما دانسته، برداشتهای همه را از قرآن معتبر و غیرحجت دانستهاند و الفاظ را موضوع برای روح معانی در نظر گرفتهاند؛ ازاینرو مفهوم حقیقی متن و الفاظ آن را ثابت و فراتاریخی دانسته و مصادیق آن را در چرخه تاریخ متحول میدانند.