2
سطح چهار حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد مطالعات تاریخ تشیع
چکیده
یکی از مبانی دینی مسلمانان عصمت پیامبران، بهویژه عصمت پیامبر خاتم؟ص؟ است. همه مسلمانان طبق تعالیم قرآن، قائل به معصومیت رسول خدا؟ص؟ هستند؛ اما در گستره و محدوده عصمت، بین مفسران فریقین اختلاف است. شیعیان با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر؟ص؟، شخصیت ایشان را بهگونهای ترسیم کردهاند؛ اما دانشمندان اهلسنت با همه اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر؟ص؟ در همه شئون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی، به مقایسه دیدگاه طبری از مفسران اهلسنت با طبرسی از مفسران شیعه در مورد عصمت پیامبر خاتم؟ص؟ ذیل آیات 105 و 106 سوره نساء، آیه 49 سوره مائده، آیه 43 سوره توبه، آیه 52 سوره حج، آیه 37 سوره احزاب و آیه 2 سوره فتح پرداخته است و به این پرسش پاسخ میدهد که دو مفسر یادشده، چه تبیینی از عصمت پیامبر؟ص؟ و محدوده آن داشتهاند؟ پس از بررسی دو دیدگاه، مشخص شد طبری با وجود داشتن مکتبی مستقل، عصمت رسول خدا؟ص؟ را میپذیرد؛ اما ایشان را در همه شئون معصوم نمیداند و با تفسیر برخی آیات طبق ظاهر آن، به گناه و اشتباه و لزوم استغفار برای پیامبر؟ص؟ باور دارد؛ اما طبرسی با پذیرش عصمت کامل _ از گناه و اشتباه _ و در همه حیات رسول خدا؟ص؟ به نقد دیدگاههای مخالف میپردازد.
طیبحسینی, سیدمحمود , جعفری, سید سجاد و داداش نژاد, منصور . (1400). بررسی تطبیقی گستره عصمت رسول خدا؟ص؟ در تفسیر جامع البیان و مجمع البیان. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1400(1), 59-84.
MLA
طیبحسینی, سیدمحمود , , جعفری, سید سجاد , و داداش نژاد, منصور . "بررسی تطبیقی گستره عصمت رسول خدا؟ص؟ در تفسیر جامع البیان و مجمع البیان", مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1400, 1, 1400, 59-84.
HARVARD
طیبحسینی, سیدمحمود, جعفری, سید سجاد, داداش نژاد, منصور. (1400). 'بررسی تطبیقی گستره عصمت رسول خدا؟ص؟ در تفسیر جامع البیان و مجمع البیان', مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1400(1), pp. 59-84.
CHICAGO
سیدمحمود طیبحسینی , سید سجاد جعفری و منصور داداش نژاد, "بررسی تطبیقی گستره عصمت رسول خدا؟ص؟ در تفسیر جامع البیان و مجمع البیان," مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1400 1 (1400): 59-84,
VANCOUVER
طیبحسینی, سیدمحمود, جعفری, سید سجاد, داداش نژاد, منصور. بررسی تطبیقی گستره عصمت رسول خدا؟ص؟ در تفسیر جامع البیان و مجمع البیان. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1400; 1400(1): 59-84.