1
دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبد
2
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبد
3
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبد
چکیده
عنوان بصری یکی از متقدمین است که در اواخر عمر به امام صادق مراجعه کرده و از ایشان طلب علم میکند، امام نکاتی را در باب علم به وی میفرماید که به حدیث عنوان بصری مشهور شد.
نظریه بینامتنیت ژولیا کریستوا از رویکردهای جدید خوانش و نقد متون است که در سه محور نفی جزئی یا اجترار، نفی متوازی یا امتصاص و نفی کلی یا حوار مطرحشده است. این مقاله پس از معرفی نظریه بینامتنیت با استفاده ازاینرویکرد به بازخوانی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری با توجه به آیات قرآن پرداخته و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی متن این حدیث با آیات و مفاهیم قرآن کریم میپردازد و انواع روابط بینامتنی بین این دو متن را بیان مینماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که منظور از علم در حدیث عنوان قرار گرفتن در مسیر هدایت است و بهوسیله عمل کردن به دست میآید همچنین در استفاده از آیات قرآن از هر سه روش نفی جزئی، نفی متوازی و نفی کلی استفادهشده است و نفی کلی بیشترین بسامد را دارد. کلیدواژهها: قرآن، عنوان بصری، بینامتنیت، علم.
ایرانمنش, اسما , زارع زردینی, احمد و صحرایی, کمال . (1402). بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1402(1), 29-52.
MLA
ایرانمنش, اسما , , زارع زردینی, احمد , و صحرایی, کمال . "بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت", مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1402, 1, 1402, 29-52.
HARVARD
ایرانمنش, اسما, زارع زردینی, احمد, صحرایی, کمال. (1402). 'بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت', مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1402(1), pp. 29-52.
CHICAGO
اسما ایرانمنش , احمد زارع زردینی و کمال صحرایی, "بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت," مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1402 1 (1402): 29-52,
VANCOUVER
ایرانمنش, اسما, زارع زردینی, احمد, صحرایی, کمال. بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث, 1402; 1402(1): 29-52.